Har ni en kriskommunikationsplan?

Krismedvetandet ser ut att öka i Sverige. Allt fler företag och organisationer, som vi talar med, har en krisplan. De vet hur de ska agera i en kris. Men, när vi frågar om de vet hur de ska kommunicera i en kris blir det ofta tyst. Efter några sekunders betänketid svarar många att de ”tror att det finns någon slags plan för kommunikation, det borde finnas…”. Är du osäker på om ni har en kriskommunikationsplan, kolla! Om den finns, kolla att den är uppdaterad och tillgänglig för dem som ska använda den. Säkerställ också att viktiga nyckelpersoner i praktiken kan använda planen och att kommunikationsprocesser och kanaler fungerar som det är tänkt. Öva!

Vill ni ha hjälp att testa, ta fram och/eller införa en kriskommunikationsplan, som fungerar just för er och er verksamhet, kontakta Sverredal & Langen!блесткимассовая лидогенерацияпраймерhow to bypass activation lock ipadkazanrussian places

One thought on “Har ni en kriskommunikationsplan?

  1. Jag upplever problematiken på exakt samma sätt. Företag är generellt mer krismedvetna nu än tidigare. Men kommunikationen tas ofta för givet. ”Det är klar att vi kommunicerar. Vi kommunicerar hela tiden” kan man ofta höra företagsledare säga. Men hur ser då kriskommunikationen ut? ”Jaaa…” Tankepaus.

    Jag har tidigare skrivit ett inlägg med titeln ”I krismedvetna organisationer finns inga kriser” där jag menar att kriskommunikation handlar lika mycket om proaktivt arbete som reaktivt arbete. Att vänta tills osäkerhet, oro och spekulationer sprider sig försvårar kommunikationen. Men genom att ständigt arbeta i förebyggande syfte minimerar man risken för kris, och man behåller en sorts kontroll över situationen.

    Tack för era intressanta inlägg! Jag följer verksamhet med stort intresse!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.