Veckans kris: Sony

Under 2009 tvingades Toyota återkalla över 8 miljoner bilar från marknaden. Man hade upptäckt ett fel i gaspedalen som orsakade en dödsolycka när bilen åkte helt okontrollerat. Ledningen förstod att det handlade om en förtroendekris och tog på sig ansvaret genom att inte skylla på en tillfällighet.

Förra veckan var Sony med om något liknande där elektronikjätten återkallade rykande apparater. Det handlar om 1,6 miljoner Bravia LCD-apparater världen över tillverkade 2007 och 2008. Beslutet fattades efter 11 incidenter med smältande apparater eller rök.

11 incidenter kan verka väldigt lite i sammanhanget för att en stor aktör som Sony ska återkalla 1,6 miljoner apparater. Men här kunde Sony – liksom Toyota – förutspå framtida konsekvenser av att inte agera snabbt. Bra hanterat! Ledningen tog kontroll över läget, kommunicerade med sin marknad och pressmeddelanden skickades ut utan att blåsas upp i media.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.